Heb jij ook wel eens van die momenten dat je een brief of tekst moet schrijven, dat het je veel tijd kost omdat het gewoonweg niet uit je vingers komt? Het schrijven van teksten voor je website, brochure of nieuwsbrief kan een hele klus zijn. Zeker als het ook nog eens wervend moet zijn.
Als ondernemer wil je dat de lezer geïnteresseerd raakt in je bedrijf en tot actie komt om contact met je op te nemen of je product te kopen. Maar hoe schrijf je zo’n tekst die aanspreekt en overtuigt?
Focus op de klant
Een veel voorkomende fout die ondernemers maken, is dat een tekst teveel gericht is op jouw eigen product of dienst. Het gaat teveel over jou in plaats van over de klant. Een klant voelt zich natuurlijk veel meer aangetrokken als hij leest over hoe zijn probleem opgelost kan worden. Het is belangrijk om je te verdiepen in de belevingswereld van de klant. Als je de motivaties en het verlangen van de klant echt begrijpt, dan is het afstemmen van je tekst hierop eenvoudiger.
5 stappen die je houvast geven om een wervende tekst te schrijven:
- Beschrijf het probleem: schrijf over de vraag of frustratie van de klant. Zorg dat de klant zich hierin gaat herkennen en het gevoel krijgt dat jij zijn probleem begrijpt.
- Het oplossende gevoel: geef aan hoe het voelt als het probleem is opgelost, de mogelijkheden die dit geeft.
- Denk ook aan het achterliggende probleem: waarom is het probleem nog een probleem, hoe komt het dat het nog niet is opgelost?
- Voordelen als oplossing: jouw oplossing gaat de klant helpen. Biedt hier je dienst of product aan en beschrijf deze in voordelen of liever gezegd in ‘resultaten’. Wat levert het de klant op?
- Klant in actie: geef nog kort aan waarom de klant bij jou moet zijn en geef duidelijk aan hoe ze met je in contact kunnen komen.