Welke marketingstrategie kan ik het beste inzetten voor mijn bedrijf?

Veel leesplezier!

Olga

Als je een eigen bedrijf bent gestart, heb je vast al regelmatig gehoord ‘hoe belangrijk marketing voor jouw bedrijf is’. Maar wat nu als je geen marketeer bent? Je bent een zelfstandig ondernemer: een coach of bijvoorbeeld een vormgever, fotograaf, virtueel assistent, office manager, evenementenorganisator of interieurstylist. Als ondernemer zonder marketingachtergrond kan het best lastig zijn om de juiste marketingstrategie te bepalen voor jouw bedrijf.

Marketing is een ander woord voor het vermarkten van je product of dienst. Dat betekent dat je niet alleen kiest voor welke product je gaat verkopen, maar ook hoe en waar. En tegen welke prijs.

Een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie is de promotie van je product. Kort door de bocht: Hoe en waar ‘praat’ jij over jouw product of dienst met jouw mogelijke klanten’?

Dat kan op vele manieren. Misschien heb je deze termen weleens voorbij zien komen?

  • Printmarketing
  • Direct marketing
  • Affiliate marketing
  • E-mail marketing
  • Content marketing
  • Social media marketing
  • SEO en SEA
  • Telemarketing
  • Mond-tot-mond reclame

Welke methode kies je? Wat past bij jou en jouw organisatie? Ik kan me voorstellen dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Om je bij jouw keuze te helpen, zet ik een aantal marketingmethodes in dit blog overzichtelijk voor je op een rij.

De keuze voor de ene methode sluit de andere niet uit. Het is zelfs verstandig om meerdere vormen naast elkaar te gebruiken, om juist sneller je doel te bereiken.

Printmarketing

Printmarketing is een vorm van offline marketing. Het gaat hier om gedrukte media, zoals folders, kranten, magazines, tijdschriften, flyers, billboards, posters, visitekaartjes, brochures, etc. Voor startende ondernemers zijn folders, flyers en visitekaartjes vaak een populaire eerste kennismaking met promotie. Dit drukwerk is relatief goedkoop in vergelijking met een billboard en het is altijd leuk om je eigen drukwerk, in jouw huisstijl, uit te mogen delen. Ondernemers die al iets verder zijn en wat meer budget hebben, kunnen een advertentie of advertorial (= redactioneel artikel) plaatsen in een magazine, krant of tijdschrift. Houd er rekening mee dat er meer dan één advertentie of advertorial nodig is om te blijven hangen bij de lezer.

Direct marketing

Bij direct marketing is er direct contact met de klant. Bijvoorbeeld via post, e-mail, telefoonDirect marketing is erop gericht om de klant aan te zetten tot actie, bijvoorbeeld door zich in te schrijven op de website voor een event of een aankoop te doen in een webshop. Door het directe contact kun je een relatie opbouwen met de klant. Bij direct marketing is er geen sprake van tussenhandel. Jij hebt rechtstreeks contact met de klant. Het kan hier dus ook gaan om telemarketing (koude acquisitie).

E-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Via E-mail zoek je contact met (potentiële) klanten. Een bekende vorm van e-mail marketing is een nieuwsbrief. Groot voordeel van e-mail marketing is dat de kosten laag zijn of dat er zelfs helemaal geen kosten zijn. Er zijn veel programma’s beschikbaar die je via een trial periode kunt uitproberen of die gratis blijven als je onder een bepaald aantal abonnees blijft. Bekende e-mail programma’s zijn bijvoorbeeld Mailchimp, AcitveCampaign en LaPosta. Uit onderzoek blijkt dat e-mail marketing nog steeds de belangrijkste online marketing tool is voor B2B (business-to-business). Iedereen heeft namelijk een e-mailadres, de kosten zijn laag en goed voorspelbaar, mensen kiezen er zelf voor om de nieuwsbrief/e-mail te ontvangen, je kunt de e-mail personaliseren, het openings- en clickpercentage zijn hoog, de ROI (Return on Investment = omzet die eruit voortkomt) is hoog en de effecten zijn goed meetbaar.

Belangrijk aandachtspunt hierbij is: Hoe kom je aan e-mailadressen? Ook hier zijn meerdere manieren voor te bedenken. Daar schrijf ik een andere keer over.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing betaal je een vergoeding aan mensen die jouw product of dienst promoten op hun eigen website of via blogs of vlogs. Je kunt het vergelijken met influencers. Zij maken leuke interessante video’s waarin zij producten van bekende retailers promoten. Het verschil tussen een influencer en een affiliate is dat een influencer wordt gevraagd en betaald voor zijn inzet, terwijl een affiliate pas een vergoeding krijgt als mensen via hun site doorklikken naar de website van de adverteerder en daadwerkelijk daar iets kopen.

Contentmarketing

Contentmarketing draait volledig om het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep. Met als doel om leads (potentiële klanten) te genereren, ze tot een aankoop over te laten gaan (converteren) en ze als klant aan je te binden (loyaliteit). De content kan zowel redactioneel als audiovisueel zijn. Dit blog is een vorm van contentmarketing, maar een YouTube-video, een handleiding, E-book, infographic, animatie of podcast zijn ook vormen van contentmarketing. Goede content is informerend en adviserend. Nauwelijks commercieel dus.

Contentmarketing is enorm populair, omdat de kosten laag zijn. Het kost vooral tijd om een blog te schrijven. Contentmarketing leidt niet direct tot succes. Het heeft een lange adem nodig. Je moet consistent content blijven maken. Voordeel is dat content die je online publiceert altijd beschikbaar blijft, dus jaren later kun je nog de vruchten plukken van een oud blog. Hoe meer waardevolle content je publiceert, des te interessanter je ook wordt voor de zoekmachines en des te hoger je in de ranking komt (SEO). De nadruk ligt daarbij wel op de term ‘waardevol’.

Social media marketing

LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, TikTok zijn voorbeelden van social media kanalen. Ze bieden bedrijven een enorm platform om hun producten of diensten te promoten en hun doelgroep te bereiken. Je kunt social media inzetten om je blogs en video’s te delen met je volgers. Of je kunt je volgers een vraag stellen, ze informeren of uitnodigen voor een event. Adverteren kan ook. Je creëert meer verkeer naar je website en verhoogt daarmee de conversie. Jouw naamsbekendheid en vindbaarheid worden groter en je krijgt meer volgers en fans. Volgers kunnen jouw bericht delen met hun achterban waardoor je bereik nog verder groeit. Dit maakt social media marketing een enorm krachtige strategie om in te zetten.

Contentmarketing en social media marketing hebben heel veel raakvlakken met elkaar. De social media kanalen kunnen zorgen voor een goede verspreiding van de content rondom jouw merk. Deze twee strategieën kunnen je dus helpen om meer klanten te werven.

SEO & SEA

Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimailisatie is gericht op het hoog laten scoren van een webpagina in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hierbij adverteer je in zoekmachines.

De belangrijkste verschillen op een rijtje:

  • Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaaten (SEO) kan weken, maanden of zelfs jaren duren, terwijl een betaalde advertentie (SEA) direct zichtbaar is in de zoekmachine. Voordeel van SEO is dat het zoekresultaat onbeperkt én gratis zichtbaar blijft. Als je een advertentie weghaalt, is de link naar je website verdwenen.
  • Het effect van SEA is eenvoudig meetbaar door de investering af te zetten tegen het aantal klikken of aantal conversies (aankopen). Bij SEO is dit minder inzichtelijk doordat je vooral veel tijd investeert, die niet direct resultaat oplevert.
  • De advertenties (SEA) zijn bovenaan de zoekmachine als eerste zichtbaar. Voor de organische zoekresultaten (SEO) moet je vaak scrollen. Het is wel zo dat veel mensen de advertenties overslaan.

Telemarketing

De naam zegt het al. Dit is een vorm van marketing die via de telefoon gaat. ‘Koude acquisitie’ is ook een term die vaak gebruikt wordt. Je pakt je telefoon en gaat aan de hand van een adressenbestand potentiële klanten bellen. Daar kun je natuurlijk, als je daarvoor budget wil en kunt vrijmaken, ook een professioneel callcenter voor inzetten.

Wanneer je de gesprekken zelf gaat voeren, is het is een flinke tijdsinvestering. Daar staat wel een belangrijk voordeel tegenover; je hebt rechtstreeks contact met je potentiële klant. Hierdoor kun je de boodschap over jouw product en dienst zelf vertellen.

Zoals bij de andere strategieën vergt deze vorm van marketing een goede voorbereiding. Want je zult op een legale manier aan adressen en telefoonnummers moeten komen. En je zult de gesprekken moeten voorbereiden, door bijvoorbeeld een kort telefoonscript te schrijven.

Mond-tot-mond reclame

Dit is de sterkste vorm van reclame. Dit heeft alles met je reputatie te maken. Hoe meer mensen hun positieve ervaringen, die ze met jouw product of dienst hebben opgedaan, delen met anderen, des te meer vertrouwen dit opwekt. Maar…, mond-tot-mond reclame ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Die reputatie moet je opbouwen en verdienen. Door de kwaliteit van je product/dienst, je service, je klantvriendelijkheid, je naamsbekendheid, etc. Dus ga niet stilzitten en wachten tot de mond-tot-mond reclame zijn werking doet.

Mond-tot-mond reclame kan ook digitaal plaatsvinden. De meest bekende vorm zijn ‘reviews’. Vraag jouw klant bijvoorbeeld om een review op Facebook of LinkedIn achter te laten. Of vraag om een testimonial voor op je website.

En nu?

Welke strategie past het beste bij jouw doelstellingen? Welke strategie past het beste bij jou en jouw organisatie? De meeste strategieën vragen een lange adem. Het is belangrijk dat je jouw strategie dus volhoudt.

Heb je moeite om een goede strategie te kiezen? En wil je een keer sparren over welke marketingstrategie voor jouw bedrijf het meest geschikt is? Vraag dan een gratis groeigesprek aan.