Ik krijg heel vaak de vraag van klanten welke communicatiemiddelen ze in moeten zetten om hun business te laten groeien. De vraag gaat vaak gepaard met een zucht. “Moet ik écht Facebook in gaan zetten? Iedereen zegt dat ik dat moet doen.” Of “In welke krant kan ik het beste een advertentie plaatsen?”
Was het maar zo eenvoudig dat ik hier een eenduidig antwoord op kon formuleren. Dan zou ik geen werk meer hebben.
Er is niet één methode die voor iedereen werkt. Gelukkig niet, want anders zaten we allemaal alleen maar op Facebook of stonden de kranten bol van de advertenties. Nee, ieder bedrijf en iedere ondernemer heeft zijn/haar eigen strategie. Hieronder een aantal tips hoe jij jouw strategie kunt bepalen.
1. Focus op slechts enkele communicatiemiddelen
Het liefst wil je zichtbaar zijn via alle mogelijke kanalen, maar dat is niet realistisch. Je bent immers zelfstandig ondernemer. Als het goed is, heb je niet alle tijd van de wereld en alles uitbesteden zal vast geen optie zijn. Focus daarom op 2 of 3 communicatiemiddelen en behaal daarmee maximaal resultaat.
2. Bepaal je doelgroep
Wie zijn jouw potentiële klanten? Wie hebben de meeste interesse in jouw product/dienst? Jij biedt jouw doelgroep een oplossing voor hun probleem. Maak eens een moodboard van jouw ideale klant. Je zult zien dat dit nog best lastig is.
3. Waar vind je jouw doelgroep? (online en offline)
Als je een goed beeld hebt van je doelgroep, dan kun je onderzoeken via welke kanalen je ze kunt bereiken. Richt je je op jongeren dan zijn kanalen als Snapchat, YouTube en Instagram hot. Maar verkoop je design artikelen voor in huis dan is een advertorial in een woonmagazine wellicht interessant. Of leg bijvoorbeeld folders neer bij huisartsen of fysiotherapeuten als je diëtiste bent.
4. Ga niet over één nacht ijs
Eenmalig adverteren is weggegooid geld. Een effectieve campagne ontstaat door de kracht van de herhaling. In de marketing noemen we dit ook wel de ‘Wet van de 7 contactmomenten’. Plaats dus regelmatig content.
5. Wat is je budget?
Heb je een ruim marketing budget, dan kun je vaak sneller een grotere doelgroep bereiken. Een billboard langs een drukke weg is natuurlijk opzichtiger dan een folder bij het benzinestation. Maar ben je starter of zelfstandig ondernemer dan heb je dat budget vaak niet. Je moet dus roeien met de riemen die je hebt. Via een Facebook advertentie kun je vaak, tegen relatief lage kosten, een grote groep mensen bereiken. Maar denk ook aan het schrijven van blogs, het versturen van een nieuwsbrief, de gratis inzet van social media en wat dacht je van ‘Netwerken buiten de deur’. Gewoon fysiek ergens naartoe gaan is een hele goede methode om je naamsbekendheid te vergroten. Effectieve marketing hoeft dus niet veel te kosten, behalve tijd.
6. Vergeet je website niet
Ik zie nog te vaak websites waar nooit iets gebeurt of op verandert. Vooral veroorzaakt door een gebrek aan kennis bij de ondernemer. Kun jij zelf aanpassingen doen op je website of heb je voor ieder kleinigheidje je webbouwer nodig? De drempel is vaak hoog als je iedere week iets aan wilt laten passen op je website door je webbouwer. En de webbouwer kan ook niet alles voor niets blijven doen natuurlijk. Probeer jezelf te verdiepen in je website. De meeste systemen zijn heel gebruiksvriendelijk. Vraag een handleiding of training van je webbouwer, zodat je voortaan zelf kleine tekstuele aanpassingen kunt doen, een blog toe kunt voegen of een afbeelding kunt wijzigen. Heb je hier écht geen kaas van gegeten, denk dan eens aan een student of stagiaire die dit voor je kan doen. Zij zijn hier vaak heel handig in. De drempel wordt voor jou lager waardoor je actiever aan de slag gaat met je website en je webbouwer zal het écht niet erg vinden, want die bouwt het liefst websites in plaats van die kleine aanpassingen.
7. Houd vol!
De kracht zit hem in de juiste mix van communicatiemiddelen en kanalen. Alleen als je de verschillende kanalen op elkaar afstemt krijg je een maximaal bereik. En vooral…VOLHOUDEN! Als ondernemer wil je continu zichtbaar blijven en dat vraagt om discipline.
Een greep uit mogelijke communicatiemiddelen
- Website
- Social media kanalen
- Free publicity
- Digitale nieuwbrief
- SEO (Search Engine Optimalization)
- Adwords
- (Digitale) advertenties
- Direct mailing
- Abri
- POS-materiaal
- Billboard
- Banieren
- Brochure
- Korting/promotieflyer
- Radio/tv-commercial
- Events/beurzen
- Advertorials vakbladen
- Video