5 tips voor meer klanten tijdens de vakantie

Veel leesplezier!

Olga

“During holidays business is slow”. Veel ondernemers leggen zich erbij neer alsof het een vaststaand feit is. Onzin! Met deze 5 tips kan jouw bedrijf gewoon doorgaan. Ook in de vakantieperiode.

De zomer- en decembervakantie worden nog steeds bestempeld als droge maanden: “komkommertijd”. Bah, wat een demotiverend en vooral onjuist begrip, als je het mij vraagt. Want dat je tijdens deze periode weinig business krijgt, is één van de grootste misvattingen in ondernemersland. Er zijn namelijk talloze manieren waarop je kunt voorkomen dat je zonder inkomsten zit.

Succesfactoren voor meer business

Realiseer je allereerst dat jouw cashflow tijdens de vakantie afhangt van twee belangrijke succesfactoren: mindset en voortschrijdend inzicht.

Met mindset bedoel ik het verhaal dat je jezelf vertelt: het feit dat de rest van Nederland vakantie heeft, betekent niet dat jij zonder klanten hoeft te zitten. Het is niet zo dat in juli en augustus geen enkel bedrijf open is. Of dat er in december nergens budget voor is. Ook in de vakanties wordt er volop gewerkt. Er wordt juíst aandacht besteed aan projecten die al te lang ‘op de plank’ liggen. Jij kunt hierin ontzorgen. En bovendien, je bent zelf waarschijnlijk hooguit drie of vier weken per jaar op vakantie. Jij hebt tijd en expertise. Zij wellicht niet.

De tweede succesfactor voor meer business is voortschrijdend inzicht. Anticiperen op wat er komen gaat. Zorg dat je af en toe een moment in je agenda reserveert om vooruit te kijken: bekijk je te verwachten inkomsten en maak een plan om ook tijdens de vakanties inkomsten te genereren. Dit betekent dat je tijd maakt om aan je bedrijf te werken, en niet alleen in je bedrijf.

Zo krijg je meer inkomsten in een rustige periode

Tip 1. Maak een speciale zomeraanbieding

Speciaal voor de zomermaanden of december/januari maanden ontwikkel je een irresistable offer. Een summer special of leuke kerstactie tegen een sterk gereduceerd tarief. Sportscholen hebben super aantrekkelijke aanbiedingen om iedereen in januari weer aan het sporten te krijgen. Ze spelen hiermee volop in op alle goede voornemens. Reisbureaus werken met vroegboekkortingen. Dus ga aan de slag met jouw onweerstaanbare aanbod.

Tip 2. Bel oude klanten op

Uit onderzoek van Marketing Metrics blijkt: de kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant is slechts 5-20%. Aan een bestaande klant is dat maar liefst 60-70%. Waarom blijven we dan meer geld uitgeven aan het werven van nieuwe klanten?
Je oude klanten weten wat je voor hen kunt betekenen. Bel hen! Vraag hoe het hen vergaat en waar ze tegenaan lopen. En refereer aan wat jij destijds voor hen hebt gedaan en wat het hen opleverde. De beste manier om oude contacten nieuw leven in te blazen is door elkaar te ontmoeten. Nodig hen dus uit voor een kop koffie of lunchafspraak. Tijdens de vakantieperiode heeft men hier vaak meer ruimte voor. Je zult versteld staan hoe snel jij weer top-of-mind raakt.

Tip 3: Zorg voor vaste inkomsten

Continuïteit brengt financiële zekerheid, toch? Zorg dus dat je een cyclus bedenkt voor jouw activiteiten. Bied bijvoorbeeld een abonnement aan op jouw diensten. Zo ben je verzekerd van je maandelijkse inkomen. Komkommertijd of niet.

Tip 4. Ontwikkel een gratis weggever

Dat klinkt misschien onlogisch, want het ging hier toch over meer inkomsten binnenhalen. Dat doe je niet door iets ‘gratis’ weg te geven, hoor ik je denken. Maar niets is minder waar. Een waardevolle weggever haalt klanten binnen vóór jou. Schrijf bijvoorbeeld een e-book, maak een video of laat je doelgroep iets downloaden op je website. Doordat potentiële klanten hun e-mailadres achterlaten, heb je je eerste warme contacten binnen. Die kun je (mits je toestemming hebt) nieuwsbrieven of een vervolgaanbod te sturen. Jij kunt lekker op vakantie gaan, want jouw online weggever doet het werk voor je.

Tip 5. Werk aan passief inkomen

Je besteedt er éénmalig tijd aan, maar daarna pluk je er langdurig de vruchten van: passief inkomen. Er zijn talloze manieren om passief inkomen te genereren. De meest voorkomende manieren zijn het schrijven van een boek of een betaalde online training, waarin mensen bijvoorbeeld in 30 dagen de fijne kneepjes van het vak leren. Ga maar na: in plaats van een hele dag vrij te houden, een ruimte te huren en maximaal zo’n tien deelnemers iets te leren, kun je jouw eenmalig gemaakte online training bijna oneindig vaak doorverkopen. Zo lopen je inkomsten tijdens je vakantie gewoon door.

Ik hoop dat deze tips jou op weg helpen naar meer klanten en inkomsten tijdens vakantieperiodes.